Nejčastější dotazy k internetovým obchodům - eshopům:

Pro lepší představu uvádíme několik nejčastěji položených dotazů klientů a našich odpovědí. Naším cílem je vám co nejvíce přiblížit reálnou představu o tom, co obnáší vytvořít a provozovat internetový obchod.

Koupil jsem si eshop - internetový obchod za 50 tis. a nechci do něj investovat další peníze, dokud se to nerozjede.


Pravda je taková, že samo se to nerozjede. Spousta firem si myslí, že spuštěním eshopu okamžitě začnou prodávat. Ve výsledku spuštěním eshopu začínají prodělávat a bez dalších investic se vůbec nic nestane. Buď se časem rozhoupou a začnou řešit internetový marketing, seo a ppc reklamu (a tam záleží, jak úspěšně) a nebo časem eshop zruší a celý projekt skončí ve ztrátě.

Kolik a jak investovat do marketingu a seo, když mám nový eshop?

Investice v začátcích je velmi důležitá - obecně doporučujeme si do začátku připravit cca 30-40 tis. a následně od 5-ti tis. každý měsíc. Pokud budete investovat nerentabilně a nebudete mít zpětnou vazbu, budou tyto investice vyhozené peníze. Často k nám přicházejí zákazníci, kteří si zaplatili reklamu, seo, koupili si nesmyslné zápisy v katalozích, a v podstatě jim to nijak nepomohlo. Důležité je také každé reklamní řešení dobře zvolit a nastavit. Poté se dá relativně dobře zjistit, zda-li se investice do této reklamní služby vyplácejí. Uvedená čísla jsou samozřejmě orientační, záleží na tom, v čem podnikáte a v jakém oboru má váš eshop fungovat.

Jaké reklamní služby se mi vyplatí na začátku internetového podnikání?

Jednoznačně potřebujete okamžitě začít prodávat a minilizovat počáteční provozní ztráty. I u eshopu platí, že pokud počet objednávek měsíčně nepřesáhne určitý počet, provoz se vám nevyplatí. Potřebujete tedy kvalitně nastavenou ppc reklamu, okamžitě začít pracovat na seo, využít sílu srovnávacích portálů, slevových portálů, aktivně se prezentovat na sociálních sítích, využít možnosti bártru, využít svých dodavatelů k získání doporučení či odkazů a mnoho dalších možností, které jsou pak závislé na nabízeném sortimentu. Image reklama a budování značky má smysl až mnohem později.

Proč taková věda s výběrem firmy a eshopového řešení?

Protože od tohohle se v budoucnu odvíjí hodně. Špatné eshopové řešení = naprosto zásadní problém. Většina firem své eshopové řešení jen tak nepustí a vy si kupujete nejčastěji jen licenci na používání. V případě, kdy chcete na eshopu cokoliv upravit, musíte kontaktovat tuto firmu a úpravy nemůže provést v podstatě nikdo jiný. Počítejte s tím, že tyto úpravy jsou dost často docela drahá záležitost. Pokud se s touto firmou nepohodnete a chcete odejít, eshop si s sebou vzít nemůžete. Pokud se tedy k tomuto kroku odhodláte, znamená to koupit minimálně jádro eshopu znovu. Jste u této firmy tedy uvázáni a v podstatě zcela odkázani na její schopnost zrealizovat dobrý eshop.

Jaké jsou rozdíly mezi eshopy, co určuje, zda-li jsou úspěšné a nebo nikoliv?

Prvořadě je důležité kvalitní eshopové řešení, které lze relativně snadno upravovat a modernizovat. Na trhu je mnoho firem, které nabízí různá eshopová řešení za desítky až stovky tisíc. Zde vám dobrý výběr může ušetřit poměrně velkou částku, kterou můžete později využít jako investici do marketingu. Sebelepší eshopové řešení vám však nic nezaručí. Úspěšný eshop je přehledný, rychle a snadno se ovládá, intuitivně se v něm zorientuje většina uživatelů, má pěknou a zapamatovatelnou grafiku, která uživatele přesvědčí o tom, že patříte mezi významné hráče na poli vašeho sortimentu. Pokud máte kvalitní eshop, je to pouze první krok. Následně je potřeba mít velmi dobře nastavený marketing. Úspěšný eshop boduje ve všech možných kanálech, které internet nabízí. Kromě toho hledá nové vlastní cesty, jak zákazníky zaujmout, přivést a udržet si je. Jen v rámci seo existuje spousta významných vylepšení, které žádné standardní eshopové řešení nemá. Vše je ale o spolupráci odborníka na seo, marketing a vámi.